Pemecahan Masalah Hukum


 
Dalam ilmu hukum yang harus dipecahkan adalah, masalah-masalah hukum, konflik hukum atau kasus hukum. Jadi setiap lulusan Fakultas Hukum atau Sarjana Hukum harus menguasai "the power of solving legal problems", harus menguasai kemampuan untuk memecahkan masalah-masalah hukum, kedengarannya memang sederhana dan mudah, tetapi dalam kenyataannya tidaklah semudah kedengarannya.
Hukum tidak lepas dari kehidupan manusia. Maka untuk membicarakan hukum kita tidak dapat lepas membicarakannya dari kehidupan manusia.
Setiap manusia mempunyai kepentingan. Kepentingan adalah suatu tuntutan perorangan atau kelompok yang diharapkan untuk dipenuhi, setiap manusia adalah mendukung atau penyandang kepentingan.
Untuk melindungi kepentingan manusia di dalam masyarakat terdapat beberapa kaedah sosial. Pada awalnya kaedah tersebut tidak dibedakan. Baru setelah melalui proses yang lama manusia membedakan kaedah-kaedah tersebut.
Tata kaedah tersebut terdiri dari kaedah kepercayaan atau keagamaan, kaedah kesusilaan, kaedah sopan santun dan kaedah hukum.
Kaedah hukum ini melindungi lebih lanjut kepentingan-kepentingan manusia yang sudah mendapat perlindungan dari ketiga kaedah lainnya dan melindungi kepentingan-kepentingan manusia yang belum mendapat perlindungan dari ketiga kaedah tersebut diatas.